HET WARE VERHAAL VAN HAAR EN MIJ – DELPHINE DE VIGAN
In dit klassiek thrillerscenario voel je het op je klompen aan: mevrouw L. heeft snode plannen. Alleen de hoofdpersoon lijkt dat niet door te hebben.
Intrigerende titel, Het ware verhaal van haar en mij, want de vraag die de Franse Delphine de Vigan (1966) met deze roman stelt is: wat is waar? De verteller heet Delphine, schrijver, en haar laatste boek is, net als dat van De Vigan zelf, een veelgelezen autobiografische roman over haar moeder. Sinds dit succes krijgt de Delphine in het boek niets meer op papier. Dan ontmoet ze de mysterieuze L., een ghostwriter gespecialiseerd in autobiografieën van vrouwen, die haar geruststelt, aanmoedigt en alles over haar lijkt te weten. Best een beetje freaky.
Vervolgens ontrolt zich een klassiek thrillerscenario: de twee vrouwen worden alsmaar closer, heel gewiekst eigent L. zich een steeds grotere rol toe in het leven van Delphine. Op een gegeven moment trekt ze zelfs bij haar in en neemt ze Delphine al haar correspondentie uit handen; L. beantwoordt al haar e-mails, brieven, zelfs telefoontjes. Ondertussen blijft L. Delphine stimuleren opnieuw een boek ‘voorbij de grenzen van de verbeelding’ te schrijven, zonder de valse schijn van fictie, maar persoonlijk, echt en authentiek – want dat is wat de lezers raakt.
Natuurlijk heeft L. snode plannen, dat voel je op je klompen aan. Het is bijna ergerlijk dat Delphine dit lange tijd niet door lijkt te hebben. Heeft zij als enige persoon op aarde Stephen Kings Misery niet gelezen, de film niet gezien? Maar precies hier lijkt het De Vigan om te doen, het besef dat er ergens iets niet klopt. Niet alleen L. is een gevaarlijke bedrieger, De Vigan zelf beduvelt haar lezers net zo goed.
Delphine gelooft niet in de ‘authentieke stem’. Het zou een interessant literair project zijn, bedenkt ze tegen het einde, om een boek te schrijven dat zich laat lezen als een waargebeurd verhaal, maar dat vrijwel geheel verzonnen is. Het ware verhaal van haar en mij is dat boek. Het is De Vigans ingenieuze, kritische antwoord op de hausse aan literaire non-fictie in Frankrijk, waar ook haar eigen boeken onder worden geschaard. Als blijkt dat L. haar volledige levensloop bij elkaar heeft gefabuleerd op basis van boeken die bij Delphine in de kast staan, weet je: dit is op de eerste plaats een hommage aan de kracht van de verbeelding.
Door Arjan Reinders