BLOCKBUSTERS – ANITA ELBERSE

Zij belt de sterren niet, de sterren bellen haar. De populariteit van Anita Elberse in de VS is groot. Haar boek Blockbusters is nu ook in het Nederlands verschenen. 

In de Verenigde Staten is de Nederlandse Anita Elberse al een paar jaar een household name. Maar al voor ze hoogleraar marketing aan de Harvard Business School werd – in 2012 kreeg ze een aanstelling voor het leven aan deze prestigieuze universiteit, waarmee ze een van de jongste vrouwelijke professoren ooit was die deze eer te beurt viel – had Elberse de nodige fans gemaakt. Aan de London Business School, waar ze promoveerde, aan Harvard, waar ze in 2003 als wetenschapper aan de slag ging.

De reden is de sexyness van de onderwerpen die ze aansnijdt. Zo was ze de eerste die de ‘digitalisering maakt film- en muziekproducenten kapot’-theorie weerlegde. Met wetenschappelijk bewijs. Dat doet ze met verve, en door voorbeelden aan te halen die we allemaal kennen. Bijvoorbeeld door te kijken hoezeer het imperium van Warner Bros op blockbusters leunt. Verder haalt ze wereldberoemde mensen als Jay-Z en de manager van Lady Gaga aan om haar theorieën te onderbouwen, wat de toegankelijkheid alleen maar vergroot. Dat Elberse die sterren ook allemaal persoonlijk kent en dat ze weleens tijdens een college komen ‘helpen’, maakt haar populariteit alleen maar groter.

In 2013 publiceerde Elberse in de VS haar boek Blockbusters. Why Big Hits – and Big Risks – Are the Future of the Entertainment Industry, dat nu eindelijke in het Nederlands vertaald is als Blockbusters. Wat we kunnen leren van de hitmakers uit de entertainmentindustrie. Overigens, zonder haar tv- optreden bij Humberto Tan eerder dit jaar, was deze vertaling er misschien wel nooit gekomen, merkt Elberse op in het voorwoord.

Haar boek is, hoewel drie jaar oud, nog actueel. Het is fascinerend hoe ze je meeneemt haar wereld in. Een wereld waar geld maakbaar is, waarin sterren als Tom Cruise en Beyoncé hun macht inzetten en voetbaltrainers bewust besluiten welke talenten ze pushen, en welke ze links laten liggen. It’s all in the game, besef je, als je Blockbusters leest.

 

Door Femke van Wiggen