MUST READ? OVERSLAAN!
Leestijd: 3 minuten
Ideeën voor een beter leven
Beeld Mireille Schaap
Ok, ok, we lijden dus massaal aan informatieoverload. Maar hoe beheers je die stroom aan filmpjes, updates, artikelen en gemiste uitzendingen die alsmaar tot
je komt?
Op YouTube wordt er elke minuut 300 uur aan video’s geüpload. Elke minuut dat we een filmpje kijken, raken we al 17.999 minuten achterop. Om een overload aan informatie te voorkomen, moeten we selectief zijn in wat we wel en niet tot ons nemen. Maar selectief zijn, daar zijn we niet heel goed in. Volgens de Amerikaanse neurowetenschapper Daniel Levitin consumeren we tegenwoordig per dag 175 kranten aan informatie. In 2015 besteedden we 3 uur en 16 minuten per dag uitsluitend aan media, blijkt uit onderzoek van het Sociaal Cultureel Planbureau. Dat is bijna een halve werkdag.
Volgens hoogleraar psychiatrie Witte Hoogendijk en journalist Wilma de Rek kunnen we zo’n grote hoeveelheid informatie helemaal niet aan, ons brein is daar niet op afgesteld. In hun boek Van big bang tot burn-out raden de auteurs aan streng te zijn op de hoeveelheid informatie die je tot je neemt en regelmatig periodes van digitale ontkoppeling in te schakelen. Vraag je bijvoorbeeld eens af of onbeperkte data op je smartphone wel zo’n goed idee is. Onbeperkte data betekent namelijk ook onbeperkt toegang tot informatie (veel!), en het maakt een digitale ontkoppeling minder waarschijnlijk.
Per dag besteden we bijna een halve werkdag uitsluitend aan media
Om het brein te ontlasten is het ook raadzaam de kwaliteit van alles wat je onder ogen krijgt goed te boordelen. Wat niet betrouwbaar is, laat je onmiddellijk links liggen. Ook zoiets: de grootste kans op informatiestress komt door nutteloze informatie. We laden ons vol met wetenswaardigheden waar we niks mee kunnen. Brangelina-gate? Gordon zijn huis weer te koop? Wil je het echt weten? Wees ook hier streng. Toegegeven, smullen is het vaak wel, die nutteloze informatie, maar onthoud: het brein kan het niet aan.
De zorgen over een overload aan informatie zijn overigens niet nieuw. Met de komst van de boekdrukkunst in de 15de eeuw werd er ook al van een stortvloed aan informatie gesproken. Er waren meer boeken beschikbaar dan iemand in zijn leven kon lezen! Dat vandaag de dag de druk zo wordt opgevoerd, komt door de snelheid van online interactie, zo valt te lezen in een onderzoek naar het ontwikkelen van gezonde gewoonten in hedendaagse mediaconsumptie, gepubliceerd door IGI Global. Volgens het onderzoek biedt ook hier een digitaal dieet de oplossing. Voel je niet voortdurend verplicht e-mails direct te beantwoorden en leg je mailverkeer aan banden door een out of office reply in te zetten voor de momenten waarop je niet bereikbaar bent.
Ook is er de toenemende sociale druk op het op de hoogte zijn van, nou ja… zo’n beetje alles. Het geeft je het idee dat iets missen iets voor losers is. Daar spelen online markeerders op in met trucs als: ‘Anderen lazen ook…’ Laat je daar niet door leiden. Niks zo vergankelijk als hypes, trending topics, must haves en must reads. Jij bepaalt. Uitzending gemist? geeft je het gevoel iets te moeten inhalen. Maar dat hoeft dus niet. Denk: ja, ik heb het gemist, en mis waarschijnlijk de volgende ook, want ik vind het mijn tijd niet waard. En denk dat ongeacht of iets misschien lunch topic wordt. Laat je niet gek maken.
Door Roxanne Herder