TECHGIRLS
De digitale transformatie die we doormaken in Nederland is een veel grotere factor voor verandering in bedrijfscultuur dan bijvoorbeeld een vrouwenquotum. De werkgelegenheid in de Europese technologiesector is de afgelopen tien jaar drie keer zo snel gegroeid als de algemene werkgelegenheid. Het is dus heel belangrijker om specifiek te kijken hoe de bedrijfscultuur en diversiteit in die sector zich ontwikkelt.
Haken vrouwen daar minder snel af dan nu in bijvoorbeeld in een corporate omgeving? Hoe staat het met de diversiteit onder techniekstudenten? Bij veel technische faculteiten is het aandeel meisjes best op orde, maar als je inzoomt naar de computerwetenschappen blijkt de pijplijn slecht gevuld. Zo schreven bij de bacheloropleiding kunstmatige intelligentie in 2015-2016 slechts 24 procent meisjes zich in, bij computer science 12,3 procent, bij informatica 7,7 procent en bij economie & informatica 0 procent. Hoe kan dat?
Vanaf hun 11de ontwikkelen meisjes interesse in techniek, blijkt uit onderzoek van Microsoft onder 11.500 Europese meisjes en jonge vrouwen. Maar vanaf hun 14de haken Nederlandse meisjes massaal af, een jaar eerder dan gemiddeld in Europa. Vanaf dan denken onze dochters dat exacte vakken stom en voor jongens zijn én geloven ze dat ze er minder goed in zijn. De onderzoekers concluderen dat ouders hier veel minder met hun dochters over technisch gerelateerde onderwerpen praten. Bovendien ervaren Nederlandse meisjes het meest van alle landen een gebrek aan vrouwelijke rolmodellen. Maar ook het onderwijssysteem laat het afweten. Meisjes hier blijken informatica op school overwegend oninteressant te vinden, terwijl het merendeel van de Europese meisjes dat juist een leuk vak vindt. Hebben wij saaiere lesstof?
Hoe zorgen we dat meisjes en vrouwen hun technische vaardigheden (blijven) ontwikkelen? Natuurlijk hoeft niet iedereen developer te worden, maar je moet wel begrijpen hoe een computer in de basis werkt om te kunnen bedenken wat je ermee kunt. Juist de combinatie van technische kennis met creativiteit, ondernemerschap en sociale vaardigheden heeft de toekomst. Iets voor jouw dochter of jezelf?
Irene de Bel • Hoofdredacteur