KEURSLIJVEN
Vanaf het moment dat je de Duitse miniserie Berlin 56 bekijkt, waan je je midden jaren vijftig. Door de fantastische aankleding, maar ook door een scala aan problemen, die passen in het tijdsbeeld.
Monika Schöllack is een doodongelukkige jonge vrouw. Ze wordt van de huishoudschool gestuurd omdat ze dansend in de regen in haar ondergoed is gezien. Schande! Monika voelt zich aangetrokken door de rock-‘n-rollcultuur. Haar moeder runt een gerenommeerde dansschool en walgt van haar dochters voorkeur.
Berlin 56 is veel meer dan een klassiek verhaal over een verboden passie. We zien namelijk ook hoe vrouwen met psychische problemen worden opgenomen in het ziekenhuis waar Monika’s zus werkt, en tot in den treure electroshocks krijgen toegediend. We zien hoe een pasgetrouwde man, Monika’s zwager, door een dokter wordt gestraft voor een poging zijn homoseksuele gevoelens de kop in te drukken. Van vrouwen wordt verwacht dat ze een fantastische huisvrouw zijn en altijd klaarstaan voor hun echtgenoot – ook voor diens seksuele behoeften – en dat ze hun eigen seksuele verlangens en leven overboord zetten.
De zesdelige televisieserie schetst een duidelijk tijdsbeeld van strakke keurslijven die vrijwel niemand echt passen. Dat leidt tot depressies en uitzichtloosheid. Net als de tragedie dreigt te overheersen, zijn daar de illegale dansavonden, waar Monika tot bloei komt. De energie die dat met zich meebrengt, tovert een glimlach op je gezicht.
Door Roxanne Herder
Berlin 56 (Lumière, vanaf 16 mei verkrijgbaar op dvd)