Wonder Woman levert honderden miljoenen op. Maar niet voor Gal Gadot
De media zijn unaniem over het fenomeen Wonder Woman, de eerste door een vrouw geregisseerde superhero-film die zich met films als Man of Steel, Batman en meer uit de school van Marvel-helden moest kunnen meten. Die regisseur, Patty Jenkins, weet alle ogen op zich gericht en werkt inmiddels al aan deel twee van de succesfilm die tot en met dit weekend een boxoffice behaalde van ruim 578 miljoen dollar terwijl de film 149 miljoen dollar aan productiekosten kende. Wonder Woman, pas twee weken in de theaters, lijkt gemakkelijk de magische grens van een miljard dollar te gaan halen.
Hoofdrolspeelster Gal Gadot ontving naar verluid 330.000 dollar voor haar hoofdrol, dat zal bij de sequel wel wat meer gaan worden. Maar toch, voor nu…. het roept de vraag op waarom regisseur Patty Jenkins niet de moed heeft gehad om er wat meer voor Gadot uit te persen. Gadot debuteert weliswaar in zo’n soort dragende hoofdrol maar ze was al te zien in Batman vs. Superman. Mannelijke tegenhangers in dit soort films komen niet voor minder dan vele miljoenen uit hun stoel.
Vrouwen zouden elkaar wat meer kunnen en moeten helpen. De sequel brengt een herkansing, laten we het daar maar op houden.
Intussen legt het wel een ander Hollywood-probleem bloot: waarom zijn er nog steeds zo weinig dragende hoofdrollen voor vrouwen? Waarom straalt het succes meer op mannen dan op vrouwen af. De amusement-industrie lijkt een voorloper in vooruitgang maar uit de feiten blijkt het tegendeel. Uit onderzoek van de University of Southern California Media Diversity & Social Change Initiative blijkt dat in 2015 maar 31,4 procent van 4.370 onderzochte films door een sprekende vrouw werd vervuld, de rest was voor mannen.
Eenzelfde, in elk geval rolbevestigend, beeld speelt in de reclamewereld. Dat traditionele beeld van vrouwen moet anders. De reclamejongens maakten daar zelf dit filmpje over.