Groot-Brittannië pakt seksistische reclames aan

Vrouwen die dolblij de was doen, het huis schoonmaken of producten aanprijzen in bikini, meisjes die met keukentjes spelen en jongens met auto’s; Groot-Brittannië wil dit soort stereotypen in advertenties en reclames harder aanpakken.

De Britse reclamewaakhond gaat harder optreden tegen seksistische en vrouwonvriendelijke stereotypen in reclames en advertenties. De Advertising Standards Authority (ASA) werkt aan nieuwe richtlijnen. Volgens de ASA kunnen bepaalde genderstereotypen kinderen en volwassenen beïnvloeden in hun beeld van wat ‘normaal’ is en wat hun rol in de maatschappij zou moeten zijn.

Audi
Precies deze week kwam ook het nieuws dat Audi een storm van kritiek kreeg naar aanleiding van hun reclame in China. Audi lanceerde daar deze week een reclame waarin een vrouw haar aanstaande schoondochter controleert of ze geen plastische chirurgie heeft ondergaan. De schoonmoeder trekt de bruid aan haar neus en oren, kijkt in haar mond om te zien of haar gebit echt is en werpt dan een blik op de borsten, waarop het meisje deze snel met haar handen bedekt. De boodschap? Denk goed na voor je een belangrijke beslissing neemt, zoals bijvoorbeeld een auto kopen. De reclame zorgde in en buiten China voor veel ophef, waarop Audi door het stof moest, excuses maakte en de reclame verwijderde.

Suit Supply, OHRA en Yves Saint Laurent
Ook in Nederland komen we staaltjes van subtiel of minder subtiel seksisme in reclames tegen. Dr. Serena Daalmans deed onderzoek naar reclames tussen 1980 en 2005 en concludeert dat er nog niet veel veranderd is: “Vrouwen worden vaker zorgend afgebeeld dan mannen, zijn vaker bezig met voedsel, zitten vaker in een seksueel getinte rol of in een romantische setting, en ze zorgen vaker voor de kinderen en het huishouden. Mannen komen in reclames aan bod als professionals, laten meer autoriteit zien, ze werken veel vaker dan vrouwen en worden vaker als deskundig en rationeel gepresenteerd”.

Herinnert u zich nog de reclame van OHRA in december 2016 over de vrije artsenkeuze met de sexy vrouwelijke arts en de mannelijke nerd? Deze reclame werd door OHRA na een storm van kritiek op de social media maar snel weer offline gehaald.

Ook pakkenbedrijf SuitSupply kwam meerdere keren in opspraak vanwege hun controversiële reclamecampagnes. Begin 2016 riep de Toy Boy-campagne verontwaardigde reacties op, met onder andere een poster waar mannen in pak van de borsten van een groot afgebeelde halfnaakte vrouw glijden. Het regende klachten bij de Reclame Code Commissie.

Dit voorjaar sloeg modehuis Yves Saint Laurent de plank mis in een campagne met vrouwen in visnetkousen en wijd gespreide benen. De foto’s stuitten veel mensen tegen de borst omdat zij zouden aanzetten tot verkrachting.

Unstereotype Alliance: geen seksistische stereotypen meer
Er is ook goed nieuws. In juni van dit jaar lanceerde de VN de campagne ‘Unstereotype Alliance’, een samenwerking met grote bedrijven die zich inzetten tegen seksistische stereotypen in reclame. Geen opgelegde reglementen en wetten, maar een initiatief dat ook gedragen wordt door de multinationals, de grootste adverteerders ter wereld. Ook Unilever sloot zich hierbij aan en liet weten voortaan geen seksistische reclames meer te willen maken. Nog niet eens alleen uit idealisme, maar ook omdat vrouwen zich volgens marketingdirecteur Keith Weed niet meer herkennen in de klassieke stereotypen zoals die in ongeveer de helft van alle reclames te zien zijn. Reclames waarin modernere rolverdelingen naar voren komen zijn volgens Weed effectiever en leveren meer op.