BN’ers tegen sexting in campagne ‘Hou het lekker voor jezelf’
Vandaag is ‘Hou het lekker voor jezelf‘, een campagne tegen sexting, van start gegaan. De campagne moet jongeren ervan weerhouden om sexy berichten, foto’s of filmpjes door te sturen naar anderen of online te plaatsen. Het is een initiatief van de organisaties Fier, HelpWanted en Free a Girl.
De campagne wil jongeren bewust maken van de gevolgen die het verspreiden of online plaatsen van een naaktfoto of seksfilmpje kan hebben. Het verspreiden van pikante filmpjes kan enorme gevolgen hebben voor het slachtoffer. Hij/zij schaamt zich rot, wordt gepest, durft niet meer naar buiten, raakt vrienden kwijt of wordt zelfs gechanteerd. En eenmaal verspreid staan de foto’s of filmpjes voor eeuwig online.
Nog te vaak ligt de focus op het slachtoffer: wat dom, wat een slet, had hij of zij maar geen filmpje moeten maken.Deze campagne richt zich juist op de verspreiders, die tot nu buiten beeld bleven. Vaak verspreidt het materiaal zich zo snel dat er niet eens achterhaald worden wie de dader is. Kijk maar naar de verhalen van Chantal uit Werkendam en Patricia Paay.
Volgens de website heeft 1 op de 8 jongeren wel eens een pikant filmpje of naaktfoto van zichzelf doorgestuurd. 24% van de jongens en 19% van de meisjes heeft wel eens zo’n foto of filmpje ontvangen.
Verschillende BN’ers zoals presentatrices Gwen van Poorten en Anna-Alicia Sklias en GTST-acteur Dave Mantel steunen de campagne. Ook lifestylemerk Rumag doet mee en maakte t-shirts met de teksten ‘Not sharing is caring’, ‘Hou m’n tieten lekker voor jezelf’ en ‘Hou m’n piemel lekker voor jezelf’. De opbrengst ervan gaat deels naar slachtoffers van sexting.