De Rolex Daytona van Paul Newman gaat in de verkoop. Vrouwen spelen een rol
Vanaf 1963 tot in de jaren ’70 produceerde Rolex de Daytona Rolex. De eerste exemplaren waren er voor de races op Daytona maar al snel kwamen ze er voor het ‘grotere’ publiek.
In mei van dit jaar werd een 18 karaats gouden model geveild voor $ 3,7 miljoen. Vorig jaar bracht een versie in roestvrij staal $ 2 miljoen op.
In 1968 gaf Pauls vrouw Joanna Woodward hem productienummer # 6239, de goedkope versie in roestvrij staal. Paul een Joanna leerden elkaar kennen bij de opnames van de film Winning waarin Newman een coureur speelt en een Daytona draagt. Daarna in de jaren ’70, werd Paul Newman het gezicht van de Rolex Daytona in reclamecampagnes.
In 1984 kreeg een 19 jarige student, James Cox, verkering met de dochter van Paul en Joanna, Nell. Paul schonk hem de Rolex en Cox heeft ‘m al die tijd gehouden hoewel de relatie met Nell na tien jaar strandde. Ze bleven goede vrienden, Paul Cox is penningmeester van de Nell Newman Foundation. Met deze stichting zet Nell het werk van haar vader – die in 2008 overleed – voort, die zette zich veelvuldig in voor goede doelen en had ook zijn eigen stichting.
Het mooie van het verhaal is dat op 26 oktober aanstaande, als de veiling in New York plaatsvindt, de cirkel rond is. Want James Cox schenkt de opbrengst van dit legendarische horloge aan de Nell Newman Foundation.