Barbie krijgt voor het eerst een hoofddoek
Mattel brengt voor het eerst een officiële Barbie met hoofddoek uit. Het bedrijf liet zich hiervoor inspireren door olympisch schermster Ibtihaj Muhammad. Eerder verschenen er al wat barbiepoppen met hoofddoek, maar nog nooit van Mattel, de officiële Barbie-fabrikant. De nieuwe Barbie werd gisteren gepresenteerd tijdens het Glamour Woman of the Year-evenement.
Ibtihaj Muhammad was tijdens de Olympische zomerspelen van 2016 de eerste moslima uit de VS die tijdens haar deelname een hoofddoek droeg en bovendien een medaille won. In 2014 lanceerde ze kledinglijn Louella met mode voor moslimvrouwen. Ook zet ze zich als ambassadeur in voor onderwijs en sport voor meisjes over de hele wereld. Vorig jaar stond ze in de Time-lijst van 100 meest invloedrijke personen ter wereld en wordt gezien als een symbool voor een divers en tolerant Amerika.
De atlete is trots dat ze model staat voor deze bijzondere Barbie, laat ze weten op Twitter: “Het maakt me trots dat meisjes over de hele wereld nu kunnen spelen met een Barbie die ervoor kiest een hoofddoek te dragen. Dit is een kinderdroom die uitkomt.”
Sejal Shah Miller, marketingmanager bij Mattel, benadrukt dat de atlete niet alleen wordt geëerd om haar sportprestaties, maar vooral om haar unieke verhaal. “Ibtihaj is een rolmodel voor talloze meisjes die zichzelf nooit vertegenwoordigd zagen. Door haar verhaal hopen we dat deze pop hen eraan herinnert dat ze alles kunnen worden en alles kunnen doen.”
Cindi Leive, hoofdredacteur bij Glamour, noemt de schermster een belangrijk rolmodel: “Ibtihaj Muhammad heeft elke stereotype doorbroken, wat voor mij de definitie is van een moderne Amerikaanse vrouw. Ze draagt er op een geweldige manier aan bij dat meisjes van de toekomst zich vertegenwoordigd zien in onze cultuur.”
De nieuwe Barbie gaat deel uitmaken van de Sheroes-serie, een collectie met poppen geïnspireerd door vrouwelijke rolmodellen als prima ballerina Misty Copeland, atlete Gabby Douglas en model Ashley Graham. Vorig jaar bracht Mattel met de Fashionista-serie al Barbies uit met verschillende lichaamstypen, huids- en oogkleuren en haarstijlen.
Behalve enthousiaste reacties is er ook kritiek op de nieuwe Barbie met schermpak en hoofddoek. Critici vinden dat de hoofddoek symbool staat voor vrouwenonderdrukking en dat dat niet als rolmodel moet worden opgevoerd.
De nieuwe Barbie is vanaf 2018 te koop.