Europese Commissie steunt vrouwelijke ondernemers

52% van de Europese bevolking is vrouw. Toch zie je weinig van deze cijfers terug in het aantal vrouwelijke ondernemers. Slechts 34,4% van het aantal Europese zelfstandig ondernemers is vrouw. De Europese Commissie heeft besloten om vrouwen te stimuleren om ook ondernemer te worden. Dit doen ze door middel van een subsidie die alleen bestemd is voor vrouwelijke ondernemers.

In Duitsland hebben de partners Kathrin Weiß en Anike von Gagern de website Tausendkind opgericht. Een webshop waar je allerlei kinderproducten kunt kopen. Ze leerden elkaar kennen bij het bedrijf waar ze toen werkten, maar wilden meer. Kathrin kwam op het idee om een webshop te beginnen en Anike wilde mee doen. Met allebei een economische opleiding op zak begon het avontuur. Het was niet altijd makkelijk om subsidies te vergaren. De Europese Commissie was een van de eerste geldschieters. En volgens Kathrin ook een hele belangrijke. “Het bedrag dat we uitgekeerd krijgen van de commissie is niet het hoogste bedrag dat we ontvangen, maar wel een van de meest betrouwbare.” Een subsidie speciaal voor vrouwelijke ondernemers vindt Anike een goed idee. “Onzekerheid is het grootste probleem voor vrouwelijke ondernemers. Daarnaast is er een tekort aan vrouwelijke rolmodellen.”

Women’s Innovation Prize
Naast subsidies heeft de Europese Commissie ook een prijs voor innovatieve vrouwelijke ondernemers. Vrouwen vanuit de hele EU konden aan deze wedstrijd meedoen en voor de winnaar was er 10.000 euro beschikbaar gesteld. De Engels/Kroatische Michela Magas won dit jaar de prijs. Zij heeft een lab waarbij er technische toolkits worden samengesteld. Deze wedstrijd is in het leven geroepen om de kloof tussen het aantal mannelijke ondernemers en vrouwelijke ondernemers te dichten en om vrouwen te stimuleren om ook ondernemer te worden.

Nederland
Ook in Nederland zijn er genoeg vrouwelijke ondernemers te vinden die een subsidie meer dan waard zijn. Zo kreeg Ria Hazelhoff samen met haar partner Jan Klopman het 10.000ste krediet uitgereikt door de non-profit Qredits. Zij kregen niet alleen geld, maar ook coaching van deze non-profit, wat mede dankzij Europese financiering kan bestaan. Ze krijgen dit krediet uitgereikt voor hun bedrijf Dutch Bakeware, een beginnend bedrijf dat producten levert aan de bakkerijindustrie in Europa. Het gekregen krediet maakt het volgens Ria een stukje fijner als beginnend bedrijf. “In het begin moet je heel veel investeren. Met dit geld wordt het voor ons wat rustiger en hebben we een goede basis.” Zelf komt Ria uit een ondernemersgezin en toen Jan Klopman vroeg om samen te werken, zei ze meteen ja. Ze was verantwoordelijk voor het business plan en het onderzoek, iets wat niet altijd werd verwacht. “Als vrouw moet je je harder bewijzen dat je de kennis beschikt. Als ik een bakkerij bezocht en ik had een jurkje aan, dan werd daar wel wat sceptisch naar gekeken.” Maar ze blijft positief. “Je weet wat ze zeggen; achter een goede vent, staat een sterke vrouw.”