De ‘Pink Tax’: vrouwen betalen méér dan mannen. $ 1.351,- per jaar, voor hetzelfde
Onze lezeres Marije Liewens wees ons deze week op een publicatie in The Daily Mail over de zogenaamde Pink Tax. Vrouwen zijn tot 35 procent duurder uit als ze de ‘vrouwen’-versie kopen van een product dat ook voor mannen in het schap ligt. Het kan er in de versie voor vrouwen iets anders uitzien, dat is al snel zo als het gaat om de verpakking en verpakkingseenheden, maar verder blijft het zoeken naar redenen voor de vaak forse prijsverschillen. Je stuit dan al snel op een ander fenomeen: dat van The Greater Fool, het marketingprincipe dat eruit bestaat dat iedereen altijd iemand moet vinden die meer wil betalen voor hetzelfde. Want zo maak je winst.
Onderzoekers bekeken honderden toiletartikelen en schoonheidsproducten bij grote Britse retailers en vergeleken de prijzen van producten, voor mannen en vrouwen, die werden aangeboden. Ze ontdekten dat vrouwen gemiddeld 6,28 procent meer betalen voor wegwerpscheerapparaten, 8,9 procent meer voor deodorant en maar liefst 34,28 procent meer voor gezichtscrème.
Ze vergeleken prijzen van vier pakken scheermessen met drie scheerbladen, 250 ml deodorant en 50 ml gezichtscrème voor grote merken, waaronder Nivea en Dove. Sanex, Gillette en toiletartikelen van eigen merken werden ook in het onderzoek opgenomen.
In 42 procent van de gevallen betalen vrouwen meer voor vergelijkbare zaken dan mannen. Het omgekeerde komt ook voor – mannen betalen dan meer dan vrouwen – maar dan komen we niet verder dan 18 procent van de gevallen.
Een serieuze schatting van de ‘schade’ voor een gemiddelde vrouw komt uit op $ 1.351,- per jaar. Dit bedrag wordt genoemd in een studie in de Verenigde Staten (Department of Consumer Affairs van New York) waarin 800 producten werden betrokken die ondermeer laat zien dat producten voor vrouwen of meisjes gemiddeld 7 procent meer kosten dan vergelijkbare producten voor mannen en jongens.
- 7% meer voor speelgoed en accessoires4% meer voor kinderkleding
- 8% meer voor volwassen kleding
- 13% meer voor producten voor persoonlijke verzorging
- 8% meer voor senioren / thuisverzorgingsproducten
In feite kijken we hier naar een vorm van discriminatie die (nog) niet als zodanig wordt herkend. Of er een juridische basis is om het aan te pakken? Waarschijnlijk niet.
Maar we kunnen het natuurlijk wel zélf aanpakken door in de winkel wel die andere verpakking uit het schap pakken, als er toch min of meer hetzelfde in zit. Want een voordeel van $ 1.351,- per jaar, da’s zeer de moeite waard. En voor velen bereikbaar met een kleine gedragsverandering.