Het sprookje van Adriene Mishler, de self-made YouTube yoga-lerares
Alleen al op YoutUbe heeft ze meer dan vier miljoen volgers van haar kanaal ‘Yoga with Adriene‘. Dat is niet zo gek: ze stelt er honderden gratis video’s ter beschikking aan mensen, alle soorten en maten, die gewoon thuis aan yoga willen doen.
Adriene Mishler begon er zelf ook ooit thuis mee, ze was 17. Al snel wist ze dat ze haar ervaringen wilde overbrengen, ze volgde een cursus om lerares te te kunnen zijn. En ze gaf les, ze sleepte, in haar woorden, geluidsapparatuur, CD’s en matjes van de ene lokatie naar de andere. Zes dagen per week, het was sappelen maar ze deed wat ze leuk vond.
Alles veranderde toen ze Chris Sharpe ontmoette, een producent die al een succesvol ‘kook-kanaal’ had opgezet op YouTube. Adriene en Chris begonnen een gezamenlijk avontuur met een organisatie die bestond uit kennis en enthousiasme, geld of investeerders waren er niet. Maar YouTube was er wel en ze stonden al op de banken toen de eerste video 100 viewers trok.
Dat werden er al snel heel veel meer, ook al omdat ze maar doorgingen met het plaatsen van video’s, startend met de basics.
In 2015 besloot Nike tot een heel andere aanpak in z’n divisie voor sportkleding voor vrouwen. De ook toen al miljoenen volgers van Adriene’s YouTube-kanaal vielen op en sindsdien is ze een goed betaald lid van Adidas Women Global Creator Network.
Natuurlijk kunnen we naar dit verhaal kijken als naar zo’n Amerikaans verhaal van ‘van krantenjongen(meisje) tot miljonair’, een ver-van-mijn-bed-show.
Dat is het ook. Maar het is vooral ook het verhaal van een gedreven jonge vrouw die eerst van haar hobby haar werk maakte en vervolgens de mogelijkheden benutte die er – ook in Nederland – zijn. Want YouTube is voor iedereen open en beschikbaar en al met een simpele smartphone kun je video’s maken. Anyone? Een goed idee? OPZIJ helpt, stuur een bericht.