De hoofdrol van Brie Larson in Captain Marvel bracht in één (openings)weekend $ 455 miljoen op
Je kunt ervan houden of niet – de verfilmingen van de striphelden uit de Marvel-catalogus – maar feit is dat ze commercieel een gigantisch succes zijn.
Het afgelopen weekend ging Captain Marvel in premiere, wereldwijd. De verwachtingen waren – na eerdere blockbusters – nog meer gespannen want hoe zou een vrouwelijke hoofdrolspeler het doen in een wereld die nogal gedomineerd wordt door mannenhelden?
Het antwoord kennen we inmiddels. Het totaal van wereldwijd voor tickets dit weekend betaalde bedrag is naar verwachting $ 455 miljoen. Dat is althans de officieuze tussenstand zoals die zondag – nog voor het sluiten van de bioscopen in de diverse tijdzones wereldwijd kon worden opgemaakt. Maandagmiddag volgt het definitieve cijfer maar de site die de ‘boxoffice’ al decennia bijhoudt vergist zich zelden.
Nederlandse cijfers zijn er ook pas maandagmiddag, die kunt u dan hier vinden.
Captain Marvel zal een film blijken te zijn die waarschijnlijk uiteindelijk $ 2 miljard of meer zal ophalen aan ticketverkopen, zo leert de ervaring met eerdere films van een min of meer zelfde kaliber. Globaal vloeit ca. 20 tot 25 procent van dat bedrag terug naar de producent, eerst hebben de distributeur en de bioscoopexploitanten uiteraard al verdiend. De producent maakte niet bekend wat de film kostte maar dit genre kost niet zelden – dan worden de wereldwijde marketingkosten meegerekend – meer dan $ 200 miljoen per film.
Dat is al dan niet leuk om te weten, al dat geld en succes.
Maar veel belangrijker is dat de acceptatie van gelijkwaardigheid van vrouwen en mannen zich voor veel jongeren niet ontwikkelt langs de lijn van heel veel lezen. Beeldcultuur is dominant en dan helpt Brie Larson in Captain Marvel meer dan een beetje.