Online kleding kopen?Serieretourneerders: opgepast, blokkades dreigen
Dat je tegenwoordig zo ongeveer alles online kunt kopen is voor consumenten geweldig, winkeliers in winkelstraten hebben er tenminste een gemengd gevoel bij.
Intussen moet er in het online-landschap nog veel op z’n plaats vallen. Het is natuurlijk te gek voor woorden dat meerdere busjes op één dag – en soms zelfs meerdere malen per dag – dezelfde straat en zelfs hetzelfde huis aandoen. Na het ‘voor 24:00 uur besteld, de volgende dag in huis’ is nu ook al het ‘same day delivery’ in opkomst.
In de Verenigde Staten, maar ook in ons land, ontstaan al verzamelbedrijven. Die nemen voor consumenten de pakjes van diverse leveranciers aan en leveren ze op afgesproken tijden allemaal tegelijk af. En nemen ook de retouren mee.
Die retouren, daar begint het nu flink te rommelen. In Groot-Brittannië begint ASOS met het weren van serieretourneerders. Wie – in de woorden van ASOS – net zo vaak retourneert als zelfs de beste klant, gaat op slot, wordt geblokkeerd.
Wetende dat klanten soms drie maten van hetzelfde kledingstuk bestellen en er in elk geval twee maar soms zelfs drie retourneren, is de nieuwe aanpak van ASOS onvermijdelijk. Ook wordt kleding geretourneerd die overduidelijk gedragen is, naar dat ene feestje, en daarna gewoon weer wordt geretourneerd. Zo kun je elke dag iets anders aan zonder dat het je iets kost.
Vooral webshops die kleding, cosmetica en sieraden verkopen, hebben te maken met hoge retourpercentages, tot wel 40 procent gemiddeld.
Vorig jaar ging een journalist van De Volkskrant undercover bij Bol.com en schreef dit artikel: gruwelijk.
In Nederland vraagt Scotch & Soda een vergoeding voor retourzendingen. Dat mag, als het maar al bij de aankoop duidelijk is gecommuniceerd.
Andere webshops experimenteren met grote labels, heel stevig vastgemaakt en een retourrecht alleen als het label er nog aan zit.
Het is onvermijdelijk dat er steeds meer restricties op retouren komen, ze vormen een grote onkostenpost waardoor de goeden onder de kwaden lijden. Prijsdifferentiatie zou ook een middel zijn. Blijkt uit je aankoopgedrag dat je niet of nauwelijks retourneert, dan krijg je de laagste prijs. Retourneer je vaker dan gemiddeld, dan geldt een hogere prijs. Maar als je het zo bont hebt gemaakt dat je er letterlijk uit wordt gegooid, dan houdt het op. Maar niet voor de vindingrijken, die bestellen gewoon via iemand anders.
Was het vroeger in studentenhuizen al niet zo dat om de beurt iedereen zich inschreef bij boekenclubs waarbij je fantastische welkomstcadeaus kreeg: pannen, handdoeken, bestek, glazen, bekers, koffiezetapparaten? Allemaal afgeleverd op hetzelfde adres.