Het kan dus wel. Feministische meetlat: DSM, 9+.

DOOR MARIANNE VERHOEVEN BEELD CORBINO

 

De meest invloedrijke man van Nederland – volgens de Volkskrant – is Feike Sijbesma (1959) en CEO van het Nederlandse chemieconcern DSM. Feike is veelvuldig in de publiciteit omdat hij fervent voorstander is van beheersing van CO2-uitstoot en de klimaatdoelstellingen serieus neemt. Ook als het gaat om diversiteit aarzelt hij niet om zich uit te spreken voor een gelijke verdeling van mannen en vrouwen in het bedrijfsleven. Maar daar waar bij menig CEO deze topics vaak pr-gedreven zijn en in de uitwerking nogal te wensen overlaat, puts Sijbesma his money where his mouth is. Op naar het hoofdkantoor in Heerlen!

Omdat we bij OPZIJ ook iets met invloedrijk hebben, maar dan met vrouwen, waren we al meer dan een jaar bezig om DSM langs de feministische meetlat te leggen. Dat viel nog niet mee. Het eerste app-contact was goed, ook al moesten we het antwoord schuldig blijven hoe we aan het mobiele nummer van de grote baas zelf waren gekomen. Maar tot een afspraak kwam het niet. Totdat dit tijdens een redactieoverleg kunstredacteur Fieke Tissink dit ter ore kwam. “Feike?! Die ken ik nog uit m’n studententijd.” En toen ging het rap. De afspraak kwam tot stand op voorwaarde dat Fieke natuurlijk van de partij zou zijn. Vanwege de toch aanzienlijke afstand naar Heerlen, besloten we de nacht daarvoor door te brengen in Rolduc. Ja, dat voormalige seminarie in het mooie Limburgse land, een belevenis op zich.

Op het wat onopvallende hoofdkantoor is het weerzien tussen Feike en Fieke allerhartelijkst. De twee hebben elkaar een paar jaar geleden voor het eerst sinds een jaar of twintig weer gezien. Vivienne Ypma, directeur van De Kleine Komedie en dispuutgenoot, had Feike gevraagd het theaterseizoen te openen.

“Nou hou ik wel vaker verhalen, maar nooit waar mensen ook nog een kaartje voor moeten kopen.” En opeens wat onzeker naar Fieke: “Het ging wel goed, toch?” Vervolgens gaat het opeens over een studentenopera waar beiden bij betrokken waren.

Lees verder op Blendle (€)