Kort nieuws week 2: ‘Te sexy’ psycholoog, geen abortuspil via post en ophef over Chinese reclame
‘Te sexy’ psychologe raakt titel kwijt
De Belgische psychologe Kaat Bollen werd door de tuchtraad op haar vingers getikt vanwege sexy foto’s op haar Instagrampagina, het feit dat ze haar titel als psychologe gebruikte om via haar eigen webshop seksspeeltjes aan te prijzen en reclame maakt voor een pornofilm. Volgens de tuchtraad kan haar gedrag schadelijk zijn voor de waardigheid van het beroep van psycholoog. In dit opiniestuk vertellen de schrijvers waarom ze de uitspraak zo problematisch vinden voor vrouwen.
Hooggerechtshof zet streep door abortuspil via post
Op de valreep heeft de regering Trump nog even een beperking ingesteld voor vrouwen die de abortuspil nodig hebben. Het Hooggerechtshof oordeelde dat vrouwen vanaf nu een afspraak moeten maken met een arts en de pil persoonlijk moeten ophalen in een ziekenhuis of kliniek.
Eerder was deze beperking opgeheven vanwege de coronapandemie en mocht de pil ook per post worden verstuurd. Volgens de rechters Sonia Sotomayor en Elena Kagan is de beperking medisch gezien onnodig en vormt dit voor vrouwen alleen maar een extra last. ‘Patiënten kunnen recepten voor zware opioïden gewoon thuisgestuurd krijgen, maar vrouwen moeten verplicht naar een dokter om de abortuspil op te halen, die ze vervolgens gewoon thuis, zonder supervisie, moeten innemen.‘
Ophef over Chinese reclame voor makeupdoekjes
Een Chinese reclame voor gezichtsreinigingsdoekjes is van internet verwijderd nadat er grote ophef was ontstaan op social media. In de reclame van het bedrijf Purcotton zien we een jonge vrouw in een slecht verlichte straat, die gevolgd wordt door een gemaskerde man. Snel verwijdert ze met het reinigingsdoekje alle makeup van haar gezicht, waarop de aanvaller zichtbaar schrikt en ervandoor gaat. Aanvankelijk verdedigde Purcotton de reclame, maar door de groeiende commotie besloot het bedrijf de reclame toch maar offline te halen en excuses aan te bieden.