Boekentips voor dit herfstige weer
Er komen weer prachtige boeken uit deze periode. We tippen er een paar die het lekkerste lezen op de bank met een dekentje en een glaasje van het een of ander.
Wat zou Simone de Beauvoir doen? Een goede vraag die menig feminist zich vast weleens stelt. Skye Claery maakte er een boek van, een gids om authentiek te leven. Het boek is een oproep om in de geest van Simone de Beauvoir te leven, op een authentieke wijze. Het lijkt immers zo makkelijk om jezelf te zijn, maar wat betekent dat eigenlijk? Volgens De Beauvoir is authenticiteit ‘een poetische zoektocht, een voortduren proces van zelfcreatie en zelfvernieuwing.’ In het boek lees je hoe De Beauvoir zelf ook worstelde om haar eigen pad te vinden. En daarmee zijn de denkbeelden van Simone nog steeds relevant voor deze eeuw. Aanrader!
De dood van Vivek Oji
Op 15 november verschijnt De dood van Vivek Oji, de wereldwijd bejubelde roman van Akweake Emezi. Korte beschrijving: op een middag, in een stad in het zuidoosten van Nigeria, opent een moeder haar voordeur en ontdekt het lichaam van haar zoon, gewikkeld in kleurrijke stof, aan haar voeten. Wat volgt is het tumultueuze, hartverscheurende verhaal van de strijd van een gezin om een kind te begrijpen wiens geest zowel zachtaardig als mysterieus is, wiens gedrag zowel teruggetrokken als flamboyant is. Opgevoed door een afwezige vader en een begripvolle maar overbezorgde moeder, lijdt Vivek aan desoriënterende black-outs. Vivek vindt troost in vriendschappen met de warme, onstuimige dochters van de Nigerwives, in het buitenland geboren vrouwen die getrouwd zijn met Nigeriaanse mannen. Maar Viveks nauwste band is met Osita, zijn zelfverzekerde, vrolijke neef wiens charme ook een beschermingsmechanisme blijkt. Terwijl hun relatie dieper wordt – en Osita worstelt om Viveks drang naar verlossing te begrijpen – rijst in een moment van opwindende vrijheid de vraag wat erger is? Sterven of onzichtbaar leven?
Volgend jaar in Teheran
Al jaren reist Marja Vuijsje door Iran en bezoekt er vrienden. In Volgend jaar in Teheran speelt de dertiende-eeuwse
Perzische dichter Saadi een belangrijke rol. Vuijsjes Iraanse intimi – eens linkse en feministische activisten – citeren
graag zijn beroemde gedicht ‘Bani adam’, dat ons wijst op de eenheid van alle mensen. Hun kinderen halen soms
cynisch de schouders op bij het gemoraliseer van de oude dichter. Reizend door het mooie en complexe land is het
bewogen verleden van haar eigen familie nooit ver weg. Wanneer Vuijsje met haar vriendin Laleh het album met
jeugdfoto’s van haar vriendin bekijkt, hangt een geur van schaamte in de lucht die haar doet denken aan de keren
dat in haar ouderlijke huis vooroorlogse foto’s op tafel kwamen. Liefdevol, invoelend en met haar kenmerkende
milde zelfspot en precizie verweeft Vuijsje in Volgend jaar in Teheran grote en kleine levenslijnen die in botsing komen, langs elkaar heen scheren of elkaar raken: de jongere en oudere generaties, Iran en Israël, de Islam en het Jodendom, identiteitsmythen, en de geschiedenis, die altijd aanwezig is in het heden
Denk aan mij van Frances Liardet
1942, Egypte. In een schuilkelder in Alexandrië grijpen Yvette en James voor het eerst elkaars hand vast als boven hun hoofd een bombardement losbarst. James, een Britse gevechtspiloot, weet Yvette na de oorlog weer te vinden en hun liefde houdt stand. Als kersvers echtpaar vertrekken ze naar Engeland, waar een tragische gebeurtenis hun huwelijk in gevaar brengt.
1974, Engeland. Tien jaar na de dood van zijn vrouw solliciteert James in een opwelling op een nieuwe baan in het dorpje Upton. Daar vindt hij op een dag een sjaal die hem vreemd bekend voorkomt. Zijn verleden is blijkbaar nog niet klaar met hem. Als hij dan ook nog op Yvettes dagboeken stuit, komt zijn hele leven in een ander daglicht te staan.
Spreken en zijn van Kübra Gümüşay
Dit boek volgt een verlangen: naar een taal die mensen niet tot categorieën reduceert. Naar een manier van spreken die hen in staat stelt te bestaan in al hun verscheidenheid. Naar echt gemeenschappelijk denken in een polariserende wereld. Als schrijfster en activiste zet Kübra Gümüşay zich in voor gelijkheid en dialoog op ooghoogte. In dit zowel sprankelende als scherpe debuut onderzoekt ze hoe taal ons denken vormt en onze politiek bepaalt. Ze laat zien hoe individuen onzichtbaar worden wanneer zij altijd als deel van een groep worden gezien – en zich alleen als zodanig mogen uiten. Hoe kunnen mensen echt als mensen spreken? En hoe kunnen we – in een tijd van steeds hardere en haatdragendere taal – anders met elkaar communiceren? Gümüşay daagt je uit dat om de architectuur van onze taal opnieuw te onderzoeken.
Andrea Wulf – Rebelse Genieën.
Individualisme, zelfbeschikking, vrijheid: het zijn centrale begrippen in onze maatschappij. Toch waren deze ideeën lange tijd niet van zelfsprekend. Hun oorsprong ligt in Jena, een klein Duits universiteitsstadje, waar in de laatste jaren van de achttiende eeuw een bont genootschap op een radicaal nieuwe wijze begon na te denken over het ‘zelf’. Onder hen bevonden zich de dichters Goethe, Schiller en Novalis, de filosofen Fichte, Schelling en Hegel, de omstreden gebroeders Schlegel en de wetenschapper Alexander Von Humboldt. De spin in het web was de raadselachtige Caroline Schlegel. Ze filosofeerden over het scheppend vermogen van het zelf, de eenheid van de natuur en de ware aard van vrijheid – en daarmee ontketenden ze de Romantiek, een revolutie van de geest die tot op de dag van vandaag doorwerkt. Rebelse genieën vertelt niet allen het verhaal van enkele van de briljantste figuren uit de geschiedenis, maar ook hoe we onszelf als middelpunt zijn gaan beschouwen, over het ontstaan van individuele vrijheden en over de dunne lijn tussen egoïsme en de vrije wil.
Kijk ons dansen – Leïla Slimani
Marokko, 1968: Amine heeft zijn dorre terrein omgevormd tot een bloeiend boerenbedrijf. Hij en zijn vrouw Mathilde behoren nu tot een nieuwe bourgeoisie. Ze leggen zelfs een zwembad aan, om deze nieuwe status kracht bij te zetten. Maar hun zoon Selim heeft helemaal geen zin om de boerderij over te nemen en vlucht naar het hippieparadijs Essouira. Dochter Aïsha wordt gynaecologe en trouwt met een idealistische economiestudent. Ze geloven in een maakbare toekomst, maar dan raakt het land in de greep van een steeds strenger regime…
Kijk ons dansen is gebaseerd op Leila Slimani’s eigen familiegeschiedenis en gaat over haar moeder, die opgroeide op het arme boerenbedrijf van haar ouders maar toch de eerste vrouwelijke gynaecoloog van Marokko werd.