Vakvrouw Celeste Engel: “Die combi van rap of pop samen met klassiek is echt zo magisch!”
Al op vierjarige leeftijd speelt Celeste (29 jaar) op haar viool, zo gaat dat nu eenmaal in muzikale families. Na een korte pauze pakt ze de viool weer op en ziet een gat in de markt bij het koppelen van klassieke musici aan popartiesten en rappers. Een combinatie waar je kippenvel van krijgt.
Klassieke muziek is niet cool. Althans, dat was (en is) vaak de gedachte onder pubers op de middelbare school. Celeste beheerste al op jonge leeftijd de viool. “Ik was met mijn moeder en oma naar de open dag van een muziekschool gegaan. Hier kon je alle instrumenten uitproberen. Mijn moeder vertelde mij dat ik bij de viool bleef hangen.” Op de basisschool studeerde ze elke dag. Maar toen ze naar de middelbare school ging, verloor ze de interesse enigszins.
Ik kan me voorstellen dat je omgeving het zonde vond dat je stopte.
“Dat klopt. Er werd gezegd dat er echt een ziel klonk in de muziek die ik speelde en dat het was alsof ik dat al jaren deed. Mijn moeder stimuleerde me desondanks om door te gaan met vioolspelen tot mijn achttiende. Daarna zou ik dan eventueel iets anders kunnen gaan doen. Daar ben ik blij mee, want op die leeftijd was de mening van anderen minder belangrijk voor me. Kinderen kunnen immers gemeen zijn tegen elkaar.”
Na de middelbare school begon Celeste aan de studie International Business. Die studie blijkt nu van pas te komen met het opzetten van haar eigen bedrijf. Toch bleef destijds de muziek trekken. Op haar achttiende werd ze aangenomen voor de vooropleiding van het Prins Claus Conservatorium in Groningen. Daarna deed ze een bachelor in Tilburg. “Ik werd helaas van die opleiding weggestuurd, ik kreeg paniekaanvallen tijdens optredens. Dat was heel naar.” In Rotterdam kon ze vervolgens haar bachelor afmaken. En nu doet ze een master aan het Conservatorium van Amsterdam. “Een droom die uitkomt. Het duurde even voordat ik er was, andere musici kiezen meteen de juiste weg, ik had wat langer nodig. Maar zo kom je er ook.”
Hoe kwam dat, denk je?
“Ik heb een vorm van autisme. Ik heb moeite met concentreren, mijn hoofd is snel vol en ik kan niet te veel indrukken tegelijk verwerken. Op mijn 23ste ben ik erachter gekomen, best laat is dat eigenlijk. Maar nu kan ik er goed mee omgaan, ook al kostte dat veel tijd. Iets simpels als noise cancelling headphones helpen me al heel goed om me beter te kunnen focussen.”
Is je familie ook zo muzikaal?
“Zeker. Ik heb een Argentijnse vader. Hij was een operazanger en toen hij naar Nederland kwam, zong hij Argentijnse volksmuziek. Mijn moeder komt uit Papoea. De rest van de familie komt van Saparua, een eiland in de Molukken. Elke Molukker heeft wel een gitaar thuis staan, muziek is belangrijk. Bij ons dus ook. Mijn zus Romina speelt ook viool, zij is heel goed daarin en heeft me veel geholpen toen het even minder ging tijdens mijn opleiding.”
Je bent bezig met je master, maar hebt ook je eigen bedrijf opgericht: KARA Music. Wat doe je precies?
“Klassieke muziek wordt veel gewaardeerd, denk maar aan componisten als Beethoven en Bach. Die waardering komt ook uit onverwachte hoek: van rappers en popartiesten. Je ziet dat er meer wordt samengewerkt, met een versmelting tot gevolg. Met mijn bedrijf KARA Music breng ik strijkers samen met hiphop, rap en popmuziek. Het is niet een kwestie van musici bij elkaar zetten en klaar. Je moet denken over de bezetting. Welke musici wil je hebben? Hoe klinken strijkers bij deze artiest? De bladmuziek moet worden gemaakt. Je moet repetities plannen, enzovoorts. Zonder kennis van klassieke muziek is dat lastig. Deze service bied ik aan, als een mediator tussen de artiesten. Ik wil een stigma doorbreken. Soms wordt gedacht dat klassieke muziek elitair is. Daarom werk ik alleen samen met jonge mensen. We dragen geen nette kleding, maar juist streetwear. Ik wil dat iedereen kan genieten van klassieke muziek, maar dan op een moderne manier.”
Met wie heb je samengewerkt?
“Bijvoorbeeld met rapper sor, je kent hem misschien als de winnaar van het tv-programma Maestro. We gingen met hem op tour langs festivals en podia zoals Paradiso en ook in het Concertgebouw. We begeleiden hem met een groepje strijkers. Het was prachtig. We hebben ook opgetreden met spoken word artist YMP, producer Big Jayzus, singer songwriter Maxine en zanger Daan. We treden dan telkens in een andere samenstelling op. Ik heb een netwerk van bijna tachtig musici opgebouwd. We werken met orkestmusici, dus: percussie, harp en strijkers. Een koor of saxofoon minder vaak. We zijn nu bezig met samenwerkingen met grote artiesten, maar daar mag ik helaas nog niks over zeggen.”
Hoe waren de reacties?
“Het publiek werd er stil van en kreeg kippenvel. Die combi van rap of pop samen met klassiek is echt zo magisch. Ik hoor vaak dat mensen terugkomen naar een optreden van ons, omdat ze het zo mooi vonden.”
Verder lezen? Het hele interview met deze Vakvrouw lees je in de nieuwste Opzij. Een abonnement is zo gepiept. Nergens aan vastzitten? Lees dit nummer fysiek of digitaal via onze site of via Blendle.