In de Babyboomer-special van OPZIJ: Maak je klaar voor de MONSTERLIJKE VROUW

Waar de vrouwelijke roep om gelijkwaardigheid en seksuele vrijheid vanaf de jaren 60 steeds luider werd, was zij op beeld allesbehalve vrij. Daar zat zij gevangen in stereotype rollen. Zij was het meisje
dat enkel kon dromen van een perfecte bruiloft of de dame in nood. Zij was de manic pixie dream girl of het lelijke eendje dat na een metamorfose pats boem in een supersexy zwaan verandert. Tegelijkertijd zien we in die tijd ook de opmars van een ander personage. Maak je klaar voor de monsterlijke vrouw.

DOOR GWYNETH SLEUTEL

We kennen allemaal de iconische beelden van eind jaren ’60. Vrouwen die gearmd op de balustrade
staan en protesteren tegen ongelijkwaardigheid en onderdrukking. Zij bekladden muren met mysterieuze leuzen en beschilderden hun eigen lichaam om het belang van seksuele vrijheid te benadrukken. Maar wat ik me afvraag is hoe de momenten van ontspanning er voor deze vrouwen uitzagen.
Als zij ’s avonds thuiskwamen met pijnlijke voeten van een dag lang meelopen in protestmarsen en
met een zak popcorn op de bank ploften. Welke films zetten zij dan aan? Moet ik dan denken aan het
‘liefdes’ verhaal van Manhattan (een film van de beruchte Woody Allen) waar een 42-jaar oude man het bed deelt met een zeventienjarig meisje of aan een film als Hitchcock’s The Birds waar vrouwen zo druk zijn met ruziemaken over mannen dat zij überhaupt geen tijd zouden hebben om met spandoeken de straat op te gaan. Daar waar je overdag een vuist maakt met je vriendin, die zich nog zou vastlijmen aan de talkshowtafel bij Beau om gehoord te worden, was je referentiekader in de avond de man-gedomineerde wereld van The Godfather.
Het klinkt als een backlash in zichzelf. Overigens is dit natuurlijk niet alleen een probleem uit de jaren 60. Zonder dat ik een glazen bol bezit, kan ik je verzekeren dat ook aankomend jaar een van de belangrijke agendapunten in de Nederlandse filmindustrie zal gaan over de nog altijd aanwezige stereotype vrouwenrollen. Want laten we eerlijk zijn: het blijft ook vandaag de dag goed zoeken naar films met vrouwelijke personages waar je je daadwerkelijk aan kan optrekken.

LEES VERDER IN OPZIJ