In de nieuwe OPZIJ: Online-onderzoek OPZIJ: ‘Als vrouwen ouder worden, zijn ze positiever over hun eigen lichaam. Ze waarderen hun lijf omdat het gezond en functioneel is.’

Over de rol en invloed van sociale media zijn boeken vol geschreven. Kort samengevat: ze zijn zowel een aanwinst als een plaag. Hoe zit dat bij Opzij-lezers? Zijn zij gek óp of worden ze gek ván de socials? Of doet het ze gewoon niet zo veel? Om daarop antwoorden te vinden voerde Opzij een enquête uit onder de abonnées en volgers van Opzij.

Over het effect van digitale beelden op het zelfvertrouwen van jonge meiden en vrouwen is heel veel gezegd en geschreven. Al die kennis is samen te vatten in één zin: ze kunnen er behoorlijk down van worden en ontevreden met hun lijf en uiterlijk. En daarmee en assant ook met zichzelf, want bij veel vrouwen bepaalt de manier waarop ze hun lichaam zien voor een belangrijk deel ook de manier waarop ze zichzelf zien. Gek genoeg is er tot nu toe bijna geen onderzoek gedaan naar de impact van sociale media op vrouwen boven de 30. Volgens psycholoog Jessica Alleva zijn ook 30+-vrouwen vaak niet helemaal immuun voor het goud dat op hun beeldschermen blinkt. Zij baseert dat op haar ervaring als wetenschappelijk onderzoeker en universitair docent Psychologie aan de Universiteit van Maastricht. ‘Als vrouwen ouder worden, zijn ze positiever over hun eigen lichaam. Ze waarderen hun lijf omdat het gezond en functioneel is. Toch kan ook hun zelfvertrouwen negatief worden beïnvloed doordat ze zichzelf vergelijken met jongere vrouwen én met jongere versies van zichzelf.’ Dat films en tijdschriften zo’n effect kunnen hebben, was al langer bekend. Bij social media gebeurt hetzelfde. ‘Maar’, relativeert Jessica, ‘oudere vrouwen staan steviger in hun schoenen dan hun jongere seksegenoten. Je kent jezelf beter. Je laat je minder beïnvloeden door het oordeel van wildvreemden. Eén vrouw uit mijn onderzoek verwoordde dat zo: ‘You just give less of a fuck!’ Wat telt, is de mening van mensen die dicht bij je staan zoals je partner en je vriendinnen. Die waarderen je voor wie je bent. Er is meer in het leven dan uiterlijk. Oudere vrouwen geven aan dat ze andere prioriteiten hebben, dat er belangrijkere dingen zijn.’ Jessica kan zich voorstellen dat Opzij-lezers misschien eerder een deuk in hun zelfvertrouwen oplopen als ze op hun platforms zien hoe succesvol andere vrouwen zijn (zoals dat ook gebeurt als moeders zichzelf vergelijken met de o zo perfecte momfluen-cers). ‘Als je op LinkedIn ziet dat een collega wéér een publicatie heeft geplaatst, ben je misschien iets minder enthousiast over je eigen carrière en prestaties.’ Ook Opzij-lezers zijn immers niet resistent tegen vergelijkingen. Maar ze kunnen vaak wél beter relativeren.

LEES VERDER IN OPZIJ