In de vorige OPZIJ: Wat vinden OPZIJ-lezers van social media. En hoe gaan ze er zelf mee om?
In deze editie van OPZIJ een uitgebreid onderzoek naar het gebruik van social media door de lezers van OPZIJ
Al met al vindt ruim 70 procent dat sociale media hun leven (heel erg of enigszins) hebben verrijkt. De meesten hebben nooit iets vervelends meegemaakt. Slechts één procent had vaak een nare ervaring en 11,5% soms. Wel vinden bijna 8 van de 10 overwegend oudere onderzoeksdeelnemers dat vooral jonge vrouwen onzeker kunnen worden van de ‘mooie beelden’ op de socials. Hoe desastreus dat kan uitpakken, blijkt uit het relaas van een beauty- en fashionblogger die bijna aan de schone online schijn ten onder ging (zie kader). Over het effect van digitale beelden op het zelfvertrouwen van jonge meiden en vrouwen is heel veel gezegd en geschreven. Al die kennis is samen te vatten in één zin: ze kunnen er behoorlijk down van worden en ontevreden met hun lijf en uiterlijk. En daarmee en
passant ook met zichzelf, want bij veel vrouwen bepaalt de manier waarop ze hun lichaam zien voor een belangrijk deel ook de manier waarop ze zichzelf zien. Gek genoeg is er tot nu toe bijna geen onderzoek gedaan naar de impact van sociale media op vrouwen boven de 30. Volgens psycholoog Jessica Alleva zijn ook 30+-vrouwen vaak niet helemaal immuun voor het goud dat op hun beeldschermen blinkt. Zij baseert dat op haar ervaring als wetenschappelijk onderzoeker en universitair docent Psychologie aan de Universiteit van Maastricht. ‘Als vrouwen ouder worden, zijn ze positiever over hun
LEES VERDER IN OPZIJ