De Vrouwenslagerij
Onder verdrietige omstandigheden kwamen Anita en Iris Dol samen aan het roer te staan van hun slagerij in het Friese dorp Langweer. Heel wat mensen keken daar vreemd van op, sommigen probeerden hen er zelfs van te overtuigen om ermee te stoppen. Dat was voor moeder en dochter des te meer reden om onder de nieuwe naam De Vrouwenslagerij te laten zien dat ook vrouwen een biefstuk kunnen snijden. Inmiddels zijn ze ver buiten hun woon- en werkplaats een begrip.
DOOR JASMIJN GROOT
Waren die reacties een grote reden voor jullie om te laten zien dat jullie als vrouwen wél een slagerij kunnen runnen?
Iris: ‘We zullen ze eens een poepie laten ruiken dat twee dames het wel kunnen! De reacties gaven ons zeker een extra boost.’
Anita: ‘We hebben besloten om een keer aan een vakwedstrijd binnen de slagersbranche mee te doen. Bij zo’n wedstrijd wordt je product gekeurd, waarmee je kan laten zien hoe goed het is. Mijn man deed dat vroeger ook en wij vonden dat wij daar ook weer iets mee moesten doen, want we wilden natuurlijk geloofwaardig overkomen. In het begin krijg je misschien wel de gunfactor dat je als moeder en dochter samenwerkt, waardoor mensen bij je binnenkomen, maar ze moeten uiteraard wel binnen blijven komen. Klanten moeten ons geloven en vertrouwen. Wij zijn weer aan wedstrijden mee gaan doen. In 2019 zijn we voor het eerst kampioen Noord-Nederland geworden. En rond die overwinning werden wij voor het eerst de vrouwen van de vrouwenslagerij genoemd. Datzelfde jaar vierden we ons vijfentwintigjarig bestaan en toen hebben we de naam van de slagerij officieel veranderd naar De Vrouwenslagerij.’
Iris: ‘Al snel kregen we te maken met de coronaperiode. Er waren toen maatregelen dat je in een kleine zaak als de onze maar één klant in de winkel mocht hebben. We hebben toen versneld onze webshop geopend. Voor slagerij Dol hadden we al een website en voor het onderscheid hebben we er toen bewust voor gekozen om de webshop De Vrouwenslagerij te noemen. En door de corona maatregelen kwamen de eerste bestellingen meteen binnen.’
Wat veranderde er voor jullie met het winnen van het kampioenschap?
Anita: ‘We werden snel van alle kanten benaderd door mensen. We hebben toen ook interviews gedaan en we hebben in het blad Vrouw gestaan van De Telegraaf. In de coronatijd zijn we voor de tweede keer kampioen geworden. Mensen vonden het in het begin echt vreemd dat er zoveel vrouwen achter de toonbank stonden. Het was met het tweede kampioenschap dat de reacties veel positiever werden en dat veel mensen van gedachten veranderden. Mensen zeiden toen veel vaker: “jullie kunnen het toch wel, dat hebben jullie goed gedaan.” Ja, dat hadden ze niet gedacht! Inmiddels zijn de meesten eraan gewend dat wij als vrouwen de eigenaren zijn van onze slagerij.’
LEES ER ALLES OVER IN DE NIEUWE OPZIJ