IN DE NIEUWE OPZIJ: Uitvaartverzekering wel of niet?
Circa 65% van de consumenten heeft een uitvaartverzekering. Het lijkt zo logisch. Je denkt je nabestaanden te behoeden voor hoge uitvaartkosten en ingewikkeld regelwerk. Helaas kan het zo uitpakken dat de verzekerde onnodig veel premie betaalt én dat nabestaanden juist op kosten worden gejaagd door gehaaide medewerkers van de verzekering.
DOOR MARIEKE HENSELMANS
Jonge mensen hebben vaak niet genoeg reserve voor een eventuele uitvaart Verzeke-raars communiceren dat een beetje uitvaart al snel € 10.000 kost. Dat is larie en bangmakerij, om de argeloze consument richting verzekering te manoeuvre-ren. Ook worden ze gelokt met ‘kinderen gratis of goedkoop meeverzekerd.’ Weinig mensen hebben zin zich in het onderwerp te verdiepen. We kopen dit gebrek aan enthousiasme af met een verzekering, proppen de papieren in een la en zetten een vinkje op de to-do lijst. En we hopen dat dit de nabestaanden ooit kosten en zorgen gaat besparen. Sorry, maar die hoop is ijdel.
Helpen?
Het soort van helpen dat de uitvaartverzekeringsmedewerker aan de dag legt, staat gelijk aan de bereidwilligheid waarmee de winkel-medewerker op je af komt en vraagt ‘kan ik u helpen’. Het verschil is, dat je in een winkel wéét dat je met een verkoper te maken hebt en bij een medewerker van de uitvaartverzekering niet. Commercials voor uitvaartverzekeringen tonen warmhartige hulp, jouw rots in de branding. Gemaakt door hippe bureaus waarvan de artdirectors weten hoe ze tranen in consumentenogen krijgen. We zien kinderen die opa nog even een knuffel willen brengen, terwijl de begripvolle medewerker een knipoogje geeft. Op andere podia communiceren verzekeraars dat ze 24/7 beschikbaar zijn. Dat klopt vooral voor het melden van een overlijden, waarvoor elke uitvaartondernemer graag dag en nacht bereikbaar is. Voor je het weet staan ze op je stoep, trekken een meelevend gezicht, condoleren, en vragen níet of je eigenlijk wel met hen in zee wilt. De aangeslagen en kwetsbare nabestaande is dolblij met de ‘hulp’. Goddank, hier is iemand die weet hoe het nu moet. De verzekeringsmedewerker klapt de map open en begint vragen te stellen: wordt het begraven of cremeren, waar zal de dienst plaatsvinden, welke kist gaan we kiezen? Je stamelt je antwoorden en of je de offerte even wilt tekenen. Daarna is de bereidwilligheid en behulpzaamheid een stuk minder. Let op: dit geldt voor de verzekeraars.
LEES VERDER IN DE NIEUWE OPZIJ