DE NIEUWE OPZIJ is een ‘LATER’-special. In ‘Altijd blij om je te zien’, over Marianne Verhoeven, de in 2022 overleden hoofdredacteur van OPZIJ: Het LUMC, HMC en ‘WE GAAN EEN HAPJE NEMEN…’

Door Hans van Brussel

In 2022 overleed Marianne Verhoeven nadat negen maanden eerder bij haar een zo goed ls onbehandelbare hersentumor was vastgesteld. ‘Altijd blij om je te zien’ gaat over de rollercoaster van die negen maanden maar ook over haar leven met uitgever Hans van Brussel. Dit is een pagina uit het boek, één ‘belevenis’.

Ik noemde het al eerder, de gezondheidszorg waarop je geen kritiek mag hebben. Want ze werken toch zo hard. Dat kan zo zijn – ik geloof het ook wel – maar zelf inmiddels gespecialiseerd in het reorganiseren van bedrijven – meestal in de mediasector – heb ik een meer dan gemiddelde belangstelling voor processen. Hoe doen mensen dingen? En vooral: waarom? Waarom zo?
Ik heb het geluk zelf zelden of nooit een ziekenhuis van binnen te hebben gezien, als patiënt. Maar vaak genoeg als bezoeker of direct betrokkene. Met overwegend tenenkrommende ervaringen.


De patiënt als onderwerp van medische behandeling en onderzoek staat centraal, de mens als mens, dat is een ander verhaal.

Even terug naar die scene waar Marianne en ik werden geconfronteerd met de uitslag van de MRI-scan.
Na heel even zichtbaar emotioneel te zijn geweest herpakte Marianne zichzelf. ‘En hoe nu verder?’, horen we haar zeggen. De jonge neurologe zegt ‘we gaan hapje nemen uit de tumor’.
Denkt ze dat we imbeciel zijn? WTF, ‘een hapje nemen’. Dat zeg je tegen een kleuter. Maar voor haar zit Marianne, een hoogopgeleide vrouw met een rugzak aan levenservaringen en wijsheid. Die net haar doodvonnis heeft gehoord. Dat kan er ook nog wel bij, op dat moment, in dat figuurlijk ijskoude onpersoonlijke kamertje in het ziekenhuis. Marianne is daar dan al zo’n beetje anderhalve dag, heeft tig mensen ontmoet die allemaal andere proeven en tests uitvoerden. Het is niemand opgevallen wie ze is, waar ze voor staat?
En ook zo’n neurologe vraagt zich niet af wie ze voor zich heeft. In de financiële wereld worden ze helemaal gek van het inmiddels wettelijk voorgeschreven know-your- customer-principe. Je wordt geacht van alles te weten. Misschien ook iets voor de medische wereld, je bestaat niet alleen uit de uitslag van proeven, tests en MRI-scans, toch?

LEES VERDER IN DE NIEUWE OPZIJ