IN DE NIEUWE OPZIJ: De glazen klif.

We kenden al lang het Glazen Plafond. Dat vormde de wel doorzichtige, maar toch ondoordringbare scheiding tussen vrouwen en de topfuncties. Dat plafond is tegenwoordig gelukkig op veel plaatsen gebarsten en in gruzelementen gevallen. De afgelopen twintig jaar is er veel onderzoek gedaan naar de zogeheten Glazen Klif (the glass cliff), dat is een gevaarlijke stukje grond, waarop je het wel of niet kunt redden. Maar de kans dat je ervan glijdt, is hoog. Deze uitdrukking wordt gebruikt, wanneer vrouwen op een topfunctie worden be-noemd, die erg moeilijk en risicovol is. Met het kiezen van een vrouw op die plaats geven organisaties, die dat doen, aan dat ze het nu écht anders gaan doen. Maar omdat het dus een risicovolle positie is, is de kans om te mislukken levensgroot. Kortom: de glazen klif is misschien wel een kans voor vrouwen om aan de top te komen, maar het is niet bepaald een begerenswaardige plek.

Pas stond er een sprekend voorbeeld van zo’n geval in de krant. Het ging om de Duitse Bettina Orlopp (54), de nieuwe CEO van de Duitse Commerzbank, die in buitenlandse handen dreigt te vallen. Hierbij gaat het om een eventuele vijandige overname, want Duitsland is er bepaald geen voorstander dat deze bank in buitenlandse handen valt. Nu moet Bettina Orlopp het tij zien te keren. Zij werkt al tien jaar bij die bank, de laatste jaren als financieel directeur. Sinds een paar maanden is ze opvolger van de afgetreden Manfred Knof (59), die geen heil zag in een tweede termijn als CEO, toen hij hoorde van de dreigende overname door de Italiaanse bank Unicredit. Het bestuur van de bank koos toen unaniem Bettina als zijn opvolger.
Onlangs verklaarde ze kalm ‘We zijn allemaal erg verrast door het proces, waarin we nu beland zijn. Daarom is het nu vooral belangrijk om het rustig op te lossen en goed na te denken over hoe we ermee omgaan’. Zo te horen lijkt Bettina een goede kans te maken om de glazen klif te overleven.
Een ander geval van een vrouw op een glazen klif, lijkt de Nederlandse Charlotte Hanneman (45), die onlangs benoemd is als financieel directeur bij Philips. Het is voor het eerst in de 133-jaar oude geschiedenis van dit bedrijf, dat een vrouw op deze post is benoemd. Aan haar de taak om het bedrijf, dat onlangs een schadelijke affaire met gebrekkige apneu-apparaten beleefde, weer op het goede spoor te krijgen. Over vrouwen-aan-de-top zei ze een aantal jaren geleden in een interview: ‘Mannen willen – en nu generaliseer ik – vooral graag hun zegje doen. Door de toename van vrouwen verandert de sfeer. Het gaat dan in gesprekken meer over de inhoud en mensen troeven elkaar minder af.’

LEES VERDER IN DE NIEUWE OPZIJ